Onno Hoes, Sharon Walraven, Erol Öztan en Jacques Vinders over hun coming out.

mezzia heeft in opdracht van het COC Limburg een korte film gemaakt in het kader van “It Gets Better”. De campagne, gestart in de USA, is oorspronkelijk geboren om jonge mensen die met hun seksuele geaardheid worstelen een bemoedigend geluid te laten horen. Het is vooral gestart om het hoge aantal zelfmoorden onder gay’s in de kast te verminderen. De campagne is mondiaal over genomen en slaat enorm goed aan. Overal vertellen bekende en onbekende homo’s en lesbo’s over hun coming out, dat het niet altijd makkelijk was, maar dat het uiteindelijk goed is verlopen en dat ze nu een prettig leven hebben met een eigen carrière, relatie etc.

Ook in de Limburgse versie van “It Gets Better” vertellen een aantal prominente inwoners over hun coming out.

Onno Hoes, Burgemeester van Maastricht, Sharon Walraven, Olympisch kampioen tennis, Erol Öztan, architect en tv persoonlijkheid en Jacques Vinders, zanger vertellen over hun eerste liefde, de al dan niet moeilijke coming out en of hun geaardheid nu nog een rol speelt in hun maatschappelijk functioneren. Hoe reageert de omgeving en hoe gaan ze er zelf mee om.

Ook minder bekende Limburgers doen mee. Ieder heeft  zijn/haar eigen verhaal, confronterend, afwijzend, lastig, maar ook bevrijdend en soms zijn er nooit problemen geweest bij een coming out. Ook die verhalen zijn belangrijk voor jongeren met homoseksuele gevoelens, zeker als ze er zelf nog niet over kunnen/durven praten.

De film wordt door het COC gebruikt in een voorlichtingstraject op middelbare scholen. Jongeren krijgen op deze wijze een aantal rolmodellen te zien en kunnen zich daarmee identificeren in het geval ze zelf worstelen met een coming out. Hetero jongeren krijgen daarmee een beeld van mensen die heel goed functioneren met een andere geaardheid.

Zo vertellen bekende en minder bekende homo’s en lesbo’s over hun ontdekking, coming out en hun leven sindsdien. Kern van hun boodschap is : “It Gets Better”.